Fleksibel arbeidstid handler om å være oppmerksom på det arbeidet du har å
gjøre, på det rette tidspunktet (det være seg den neste oppgaven eller de tingene
du trenger for å få gjort i dag) og velge det mest passende stedet for dette
arbeidet.
For eksempel bør du velge å være på kontoret for å kommunisere med og være sosial med kollegene dine, besøke dine kunder for å arbeide tettere med dem, eller ta en tur på biblioteket eller lignende
sted som bidrar til dype tanker når du virkelig trenger å fokusere og
konsentrere deg. Tenk på arbeid som en aktivitet i stedet for et bestemt sted,
og du er allerede halvveis!
Kjenn fordelene ved å kunne tilpasse arbeidsstedet
70 % av britiske kontorarbeidere føler seg mer produktive når de jobber et
annet sted enn på kontoret, 38 % sier de er mer kreative når de er ut av
kontoret og 90 % sier fleksibel arbeidstid ikke påvirker deres evne til å
samarbeide med kollegene.
Vær tydelig
De største utfordringene ligger hos enkeltpersoner. Fleksibel arbeidstid er
et bredt og sammensatt tema, og å få folk til å forstå det (både ansatte og
arbeidsgivere) kan være vanskelig. Hvis du har brukt de siste fem, ti
eller femten år av livet på å daglig komme til samme sted til samme tid, så kan det
å plutselig finne deg selv i en situasjon der du har et valg virke litt
skremmende.
Trikset synes, for bedriften, å være veldig tydelig på årsakene til at
man ønsker endringer til en mer fleksibel arbeidstid, men også tydelig på grensene. Det kan
være til god hjelp for alle som skal tilpasse seg den nye måten å jobbe på.
En modell passer ikke for alle
Det er all grunn til å anta at en modell ikke passer alle, men at det er
behov for en heterogen tilnærming. På samme måte som det koker ned til hvordan
hver enkelt kan være mest effektiv, er det viktig å legge føringer for når det
er ok å jobbe og ikke, når det er forventet at man er tilgjengelig og ikke, og så
videre.
Fleksibel arbeidstid øker produktiviteten
Allerede for åtte år siden gjorde man i firmaet Intel en undersøkelse som viste at
ved å tillate ansatte å jobbe mer fleksibelt, gi dem de rette verktøyene og de rette mulighetene og rettighetene, så gikk produktiviteten opp
med mer enn 16% per uke. Et slikt globalt selskap stopper ikke opp ved endt
arbeidsdag. De ansatte fortsetter å svare kolleger på andre siden av kloden når
de går hjem, med den følge at prosjekter kommer i mål raskere. Men
viktigst av alt har tilbakemeldingene vist at de ansatte ser det som et flott
sted å jobbe, fordi arbeidsformen tillater de ansatte å ta fri i løpet av dagen
dersom det skulle være behov for det, og de trenger ikke kjøre til kontoret sent
på natten for å fullføre det man forlot tidligere på dagen.
En fleksibel infrastruktur hjelper
Ulike ansatte og deres spesifikke grupper kan ha svært forskjellige krav.
Enkelte kan ha arbeidsoppgaver som krever høy grad av sikkerhet når det kommer
til datasystemer og lignende, mens andre har oppgaver som krever mindre
sikkerhet. Legger man det til grunn og tilpasser infrastrukturen deretter, er
det lettere å skreddersy flere modeller som muliggjør fleksibilitet, enn å
skjære alle over en kam.
Kjenn utfordringene du sannsynligvis kommer til å møte
Utfordringene du vil møte er ofte mer relatert til HR- og juridiske problemstillinger, enn teknikk
og sikkerhet. Sørg for at du engasjerer dem som påvirker disse faktorene tidlig
i prosessen.
Kommunikasjon løser alle problemer
Når man ikke er tilstede på kontoret, kan man lett ende opp med å få gjengitt
deler av en samtale eller bare få høre en side av en historie. Ved den minste
mistanke om at en sak har flere nyanser, vil en telefon- eller videosamtale
alltid fungere bedre enn å kommunisere på epost.
Epost er i mange sammenhenger et nyttig kommunikasjonsverktøy, men det fører
ofte til misforståelser. Det finnes utallige løsninger som er langt bedre når en
avdeling eller et team skal kommunisere og ikke alle fysisk er samlet på samme
sted. En avdelings- eller teamleder har foruten interne konferanseløsninger
mange muligheter. Eksempelvis vil en ukentlig gruppesamtale på Skype eller hangout
på Google+ med teamet, og et møte en-til-en med hvert medlem
en gang i uken, fungere langt bedre enn sporadisk kontakt via epost. Det er også
viktig at leder kommuniserer at “døren” står åpen slik at gruppen ikke vegrer
seg for å stille spørsmål eller snakke gjennom ting. Dette er enda viktigere når
man ikke er geografisk samlet på et sted.
Ansvarliggjøring og etterrettelighet
Med avstand øker også behovet for å sette enda klarere mål og
rapporteringsformer. Er målene klare og rapporteringsformen tydelig og
gjennomsiktig, er det lett for både leder og avdeling/team å følge med og se hva
som er gjort og hva man har oppnådd. Noen vil straks tenke overvåkning, men i
bunn og grunn er de fleste skrudd sammen på en slik måte at det er
tilfredsstillende og motiverende å få vist andre hva man har oppnådd, samt å se
det selv.
Tilbakemeldinger
Hver uke bør man ha en oppsummering som raskt gjennomgår hva som er gjort,
hva alle jobber med og prioriteringer for kommende uke. Det gir folk på tvers av
selskapet en klar idé om hva alle gjør. I større bedrifter er det naturlig å
skalere dette ned til avdelinger/seksjoner, mens det i mindre selskaper kan være
svært nyttig å ta det i plenum med alle til stede.
Tilstedestatus og lynmeldingstjenester
Muligheten for å raskt kunne se hvem som er tilgjengelig og eventuelt når de regner med å komme tilbake, er svært hensiktsmessig. De
fleste lynmeldingstjenester viser hvem som er på plass, tilgjengelig for en rask
prat eller om de er opptatt. Ulempen er at disse tjenesten raskt åpner for mer
kommunikasjon enn mange ønsker, så her gjelder det å definere klare regler i
firmaet og kanskje også for ens egen del. Brukere av tidBANK har muligheten til å sjekke tilstedestatus der. Denne integrerer tre viktige elementer: 1) Er man
på jobb, 2) Har man et møte (hentes fra Exchange-kalender) og 3) er man ikke
fysisk tilstede på kontoret, men likevel tilgjengelig. Her vises også når
brukeren selv har angitt at han/hun forventer å komme tilbake. En rask titt på
teamet/avdelingen eller vedkommende man forsøker å komme i kontakt med, kan
spare en for både tid og irritasjon. Sjekker man dette før man tar opp telefonen
eller sender eposten man i utgangspunktet forventer å få svar på, blir man ikke
møtt av en kollega som ikke er spesielt interessert i å diskutere jobb,
vedkommendes telefonsvarer eller skuffet over uvanlig treg tilbakemelding på
eposten man sendte. Det kan spare både deg og mottaker for mye irritasjon og
være sunt for samarbeidsklimaet.
Lytt til behovene til de ansatte
Mangel på fellesskap og en følelse av isolasjon kan bli resultatet hvis en
avdeling eller team går for lenge uten samhandling. En god blanding av
kontorbasert arbeid, hjemmearbeid og jobbing mens du reiser er løsningen.
Men du bør overveie balansen nøye i forkant, og ikke minst avveie den mot
tilbakemeldinger, produktivitet og sosiale faktorer underveis. Arbeidsoppgaver
endrer seg, folk endrer seg og du endrer deg. Lytt til dette hele veien
fremover, og vær svært obs slik at du ikke gror fast i en form som ikke fungerer
optimalt over tid.
Husk også at mange trenger og bruker tid på å finne den arbeidsformen som passer
dem, og vær åpen og fleksibel i forhold til deres behov for å gjøre justeringer.
Husk også å ta hensyn til at ikke alle er egnet for eller ønsker å jobbe veldig fleksibelt.
Sørg for at hver lille dialog teller
Med økende grad av fleksibilitet i arbeidstid og arbeidssted vil du, enten du
vil eller ikke, kommunisere sjeldnere. Eksempelvis vil de små samtalene i gangen
bli sjeldnere når ikke alle er på samme sted til samme tid. Men når anledningen
melder seg, så må du sørge for å ta deg tid og være fullt og helt tilstede.
Klare retningslinjer og mål for fleksibelt arbeid
Bedriften bør tydeliggjøre hva som er tillatt og ikke innenfor begrepet
fleksibel arbeidstid. I et tidsystem legges dette til grunn i regelverket, og
dette er klare regler som er til for å følges. Veldig mange selskaper sier at de
støtter fleksibel arbeidstid, men ansatte oppgir likevel ofte at de opplever at
hva som er tillatt og ikke er drevet av linjeleder og hennes/hans holdninger.
Klare retningslinjer bidrar til å fjerne personlige holdninger fra å påvirke
ansattes evne til å jobbe fleksibelt.
Ta det første skrittet
Evaluer dine behov og se det fra et fugleperspektiv: Hva kan forbedre de
ansattes trivsel og produktivitet? Dette er det beste utgangspunktet for å
bedømme om, og eventuelt hvilke områder av virksomheten som er best egnet for
fleksibel arbeidstid.
Gjør det til en laginnsats også. Gi folk på alle nivåer i organisasjonen en
mulighet til å dele innsikt før, under og etter gjennomføring. Bestem hvordan du vil måle suksess i forhold til fleksibel arbeidspolitikk og sett nye mål.
Støtt dine ansatte
Sørg for lederne er godt forberedt og sett forventninger også til dem. Del
denne informasjonen som en del av en kommunikasjonsplanen for å holde folk fullt
informert.
Start med en pilotgruppe
Test planen din ved å kjøre en pilot i småskala for en gruppe i en definert
tidsperiode. Samle erfaringene og tilbakemeldingene, evaluer disse og gjøre
endringer etter behov.
Ingenting i en bedrift er mer verdifullt enn tiden til dine ansatte. Forvaltes den på riktig måte, forvalter du også bedriften din på best mulig måte!
Ta gjerne kontakt med oss om du trenger rådgiving!
Lykke til!